Předchozí Další

Úterý 11.9. 2001 - 5. den - Nha Trang

Vstávali jsme ve 3/4 na 7, protože vše potřebné jsme zabalili už večer. Dnes nás čekal přesun k moři - do města Nha Trang. Autobus měl přijet v 7:30 (tady to totiž tak úžasně funguje - koupíte si výlet nebo jízdenku do jiného města, a když platíte, tak se zeptají, v kterém hotelu bydlíte, aby Vás správně vyzvedli), ale měl skoro 20 minut zpoždění - až jsme se začali strachovat a paní z recepce šla do cestovky zavolat. Nakonec ale bylo vše v pořádku, nasedli jsme a vyjeli.

První sanitární, fotografická a nákupní zastávka cestou byla v jakémsi průsmyku, odkud se rozprostíral skvělý výhled do okolí, ponořeného do lehkého oparu. Postupně hory ustupovaly, až se úplně ztratily v rovině. Z té vystupoval do daleka jediný kopec, na kterém byla už z dálky vidět úžasná stavba Chamských věží - celým jménem Po Klong Garai Cham. Věže se tyčily kousek nad silnicí, asi 6 km od města Phan Rang (smutně proslulého jako americká letecká základna za války). Dynastie Cham (anebo taky někdy Champa) vládla rozsáhlé říši rozkládající se na území dnešního středního Vietnamu zhruba od 2. století našeho letopočtu. Šlo o hinduistickou dynastii, a proto i chamské věže, kterých je po Vietnamu rozeseto ještě několik, jsou zasvěceny Šivovi a dalším bohům tohoto náboženství. Tyhle tři konkrétní jsou z konce 13. a začátku 14. století a zachovaly se ve výborném stavu. Za vstupné 5 tisíc dongů stál i  výhled do širokého rovinatého okolí. Po několika dalších kilometrech cesty jsme minuli ještě další dvě věže ( Po Ro Me Cham) - byly ovšem mladší (z 16 . století) a podstatně míň zachovalé (taky jsme u nich už nestavěli:-). Krajina kolem byla suchá, prašná, rovinatá.  I vegetace viditelně ubylo. Pak jsme se začali pomalu blížit k moři - lidé sušili na krajnici rýži, zase přibylo kokosových palem i banánovníků, o rýžových polích nemluvě. Taky se objevily nádrže a bazény sloužící k odsolování mořské vody.

Se zeměpisnou šířkou zřejmě souvisí i chování personálu - stavěli jsme na oběd v jakési restauraci, po které se ploužily otrávené a zamračené servírky, no skoro jako u nás doma. Doufáme jen, že to severněji nebude ještě horší.

Kolem druhé jsme dorazili do Nha Trangu. Náš průvodce se už během cesty snažil o bussines - rozdal vizitky a propagační materiály své cestovky a lákal nás i na hotely. Dovezl nás k prvnímu, celé osazenstvo autobusu se šlo podívat, ale zůstali jsme jen my. Nevím proč - cena 7 dolarů za klimatizovaný a 6 dolarů za neklimatizovaný pokoj s koupelnou, balkonem a se snídaní nám připadala přiměřená. Bylo to sice ve třetím patře bez výtahu, ale zase přímo na ulici naproti pláži. Venku vedro, vyplnili jsme rychle přihlašovací lístky, které tu mají všude jednotné, ubytovali se a šli na pláž. Voda předčila veškerá má očekávání - tak teplé moře jsem asi ještě nezažila, teplota se určitě blížila 30 stupňům. Nádhera. A pláž bílá, písečná a BEZ LIDÍ! I Tomáš uznal, že je to velmi příjemné. Dokonce, a to už byl vrchol,  když jsme vylezli z vody, tak se nám zdál vzduch  chvíli chladný :-) Slunce peklo, kolem nás neustále někdo chodil a nabízel své služby - na prodej pečené kraby, čerstvé ovoce, manikúru, pedikúru, oholit nohy, foot massage....

Opalování nás moc dlouho nebavilo, tak jsme se sbalili a šli se projít po pláži - došli jsme docela daleko, až k místnímu přístavu, pak se ale dál vlévala řeka a nedalo se pokračovat. V sandálech se šlo po pláži dost špatně (bosky to nešlo kvůli odpadkům v přístavu), takže jsme se pustili přímo mezi chatrče s cílem dojít na silnici. Stali jsme se tak ale terčem zábavy místních harantů i dospělých - moc se bavili dvěma turisty v plavkách a v tričku. Vůbec se mi nelíbilo, jak na nás zírali a posmívali se, táhla jsem Tomáše pryč. Tomu to tam ale připadalo zajímavé. No nakonec jsem vyměkla, oblékla si kraťasy a s potěšením odtamtud vypadla. Na pobřeží jsme si pak dali výborný ananas - prodávají ho tu oloupaný, ozdobně okrájený, naporcovaný na čtvrtky, naražený na špejli - za 1000 dongů, což jsou asi 3 Kč.

Nebrali jsme si na pláž foťáky, tak jsme se rozhodli, že se pro ně vrátíme do hotelu a půjdeme fotit, ale nakonec nás sprcha a větrák zlákal k siestě. Ven jsme vyrazili až za hodinku - na večeři a obstarat si na zítra lístky do Hoi An. Lístky jsme koupili přímo v recepci našeho hotelu - open tickets za 9 dolarů na osobu, odjezd zítra večer v sedm, předpokládaný příjezd do Hoi An o 12 hodin později. K večeři jsme si dali kuřecí polévku s nudlemi. Na pláži bylo překvapivě klidno - žádná hlasitá hudba či rozdovádění turisté, asi už i tady sezóna skončila. Místní se dívali - jako obvykle - na fotbal v TV. V cestovkách na pobřeží nám všude nabízeli výlety lodí na některý z místních ostrovů a místní turistickou atrakci - potápění se v Jihočínském moři. Dokonce se tu dá udělat i kurs. Nás to ovšem nenalákalo. Zašli jsme se jen pro informaci přeptat, kolik stojí lístky na vlak, abychom případně vyzkoušeli taky jiný dopravní prostředek, ale docela nás ceny nemile překvapily. I ta nejpřijatelnější místa na spaní v lehátkovém voze (tzv. tvrdá), by nás vyšla asi tak 3 krát víc než autobus (vzdálenost do Hoi An se dá ujet vlakem za 306 tisíc dongů - 20 dolarů, stejně tak jako za 570 tisíc - 35 dolarů, autobusem oproti tomu za 9 dolarů!). Zdá se tedy,  že zůstaneme věrni autobusům.

Chvíli jsme ještě seděli na pláži a pozorovali zdejší zatraceně rychlé kraby a pak už jsme se jen přesunuli do hotelu spát. Zítra poprvé ráno nikam nejedeme, a tak nemusíme vstávat!